BLADVÄNDARBLOGGEN * MLLE GEORGE OCH JAG

lördag 14 mars 2015

STOP ALL THE CLOCKS, POEM BY WYSTAN HUGH AUDEN, SONG BY NEMO SHAW

TILL MINNE AV MIN BROR INGEMAR OLSSON
1940-2003

Ingemar föddes i Ljungby, Småland, den 21maj 1940. I underbara månaden maj, när alla knoppar brister. Gullregnens och syrenens månad. Jag minns att far Ernst och jag, 3 år vid den tiden,  strövade kring i en skog.  Höga träd över en matta av vitsippor. Gullregn och syren hade ännu inte anlänt till Småland. Jag förnimmer fars närvaro.  En trygg hög klippa. Han väntade sig en Majgreve. Det var något stort och märkvärdigt. Och Majgreven kom.

Majgreven föddes i Ljungby och inte som planerat i Fleninge på Helsingborgs lasarett. Det var Hitlers fel att det blev så. Hitler hade ockuperat vårt grannland Danmark. Vi kunde inte åka över längre. Sundet låg glittrande. Men stängt och hotfullt. Tyska krigsfartyg avtecknade sig mot det danska landet, som syntes som en mur bakom Öresund. Vårt hem var ockuperat. Av svensk militär. Tack och lov för att de var svenskar, officerarna som stod böjda över kartor utbredda över vårt matsalsbord. Vi, vår familj;  mor, far, mormor Maria och jag var hänvisade till kök och vind efter det att major Mårtensson och hans krigsbussar intagit vårt hem.

Major Mårtensson sa till min mor och far. "Det är allvarligt läge. Vägen mellan Helsingborg och Ängelholm kommer förmodligen att bli frontlinje mot tyskarna. Om de anfaller oss. Helsingborgs lasarett kommer att behövas som fälstsjukhus. Jag råder er att ta bilen och fly upp till Småland. Där är ännu lugnt. BB fungerar där. "

Majgreven föddes alltså på Ljungby lasarett. Han fördes i triumf hem till prästgården. Han döptes i Fleninge kyrka. Utanför paraderade hedersvakt ur major Mårtenssons kompani.

En bild av Major Mårtenssons kompani, del i det försvar, som vår dåvarande statsminister Per Albin Hansson bedömde som "gott".
Hans bedömning räckte tydligen till för att avskräcka Hitler. Det var ju en armé som var besjälad av att kämpa för vår frihet.

I mitten en gammal Husar, som för dagen besökte kompaniet. Flickan som sitter till vänster på marken är jag. Mor hade stickat min dräkt. Den var marinblå. Hon ville alltid att jag skulle vara fin.




Far Ernst firar med släkt och vänner sin femtio-årsdag i Fleninge prästgård. Det är den 2 augusti 1946. Kriget är slut. Det är dags att glädja sig. Barnen i centrum! Framför min vackra mor Majken i solgul klänning och matchande solblonda lockar  och min härlige far födelsedagsbarnet Ernst August i prästdräkt, står från vänster sett Anders Weiss (Son till fars studentkamrat Einar Weiss och hans fru Lisa. Hon gav sig alldeles själv epitetet  "född på artonhundratalet". Av far förmodades hon (hemligt) droppa belladonna i ögonen för deras glans) lillebror Ingemar i fluga och jag, Lillemor i rosa taft med volanger. Vi fick äta mycket glass, som Fleninges eminenta kokerska Fröken Snygg hade vevat fram i ett tråg som rasslade av krossad is.

Ingemar blev i vuxenålder framstående bonde i Hok i Småland.


Ingemar vid vägkant någonstans i Tyskland under familjens resa till Salzburg i augusti 1953



...och i Lübeck...




...som jordbruksstuderande.







INGEMAR, BONDE PÅ SVENSTORP I HOK.
Hans Charolais-kor, vita, hornlösa, vackra kossor på grönbete året runt.



alltför tidigt bortgången vintern 2003.





POEM BY
WYSTAN HUGH AUDEN

Born on  February 21, 1907 in York, North Yorkshire, England.

In 1928, his collection POEMS was privately printed, but it wasn't until 1930, when another collection titled POEMS  (though its contents were different) was published, that Auden was established as the leading voice of a new generation.

He is still admired, admired for his unsurpassed technical virtuosity and an ability to write poems in nearly every imaginable verse form.

Auden died in Vienna, Austria.on September 29,  1973-

m.poets.org.
W.H.  Auden I Academy of American poets.

NEMO SHAW Musician. Born November 20, 1978, Scotland, GB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar