BLADVÄNDARBLOGGEN * MLLE GEORGE OCH JAG

lördag 20 mars 2010

Hector El Neco

Trollkarlar har alltid fascinerat mig. De gör sina trick på scen, direkt. Inga filmtrick, alltså.

Hector El Neco (länken nedan) glömmer jag inte. Jag var ännu mycket liten när jag såg honom framträda på Konserthuset i Helsingborg.  Mina föräldrar var imponerade av Hector El Necos trick. El Neco rörde sig elegant på scenen. Skörten på hans frack flaxade vid hans livliga gester. Han fångade den ena cigaretten efter den andra ur luften. Han bolmade och puffade och knep cigaretter i ett! Hans framträdande gjorde så djupt intryck även på mig, att jag minns händelsen som en film än idag.Vi såg föreställningen  tillsammans med Hector El Necos syster Ragnhild, som var god vän med mina föräldrar.   Det blev därför ett möte bakom scenen efter föreställningen. Hector El Neco trollade fram en slant ur mitt öra!

Cigarettrökning är ju inte att rekommendera. Men detta var på den tiden min pappa rökte Matanzas och min mamma hanterade en cigarett med långt, elegant munstycke, så som Marlene Dietrich brukade göra. Har ni tänkt på hur mycket det röks i filmer från femtio- sextiotalen. I TV-serien "Mad men" till exempel.

Apropos trollkarlar har John Houdi tagit upp Hector El Necos fallna mantel. Som trettonåring vann Houdi en trolleritävling och blev trollkarl. John Houdi hänvisar till denna länk: http://bubblare.se/movie/hector_el_neco2

1 kommentar:

  1. Vad trevligt du skrivit om trollkarlar. Visst vore det en lycka att få ha en liten Alladins flaska och att kunna blåsa liv i anden då vi behöver honom. Ett annat par som jag minns var paret Truxa från Danmark som inponerade stort då jag var liten. Med sina färdigheter såg vi ju dem oftast på TV.Alltså bör det vara efter 1956 då vi fick vår första TV i hemmet.

    SvaraRadera