BLADVÄNDARBLOGGEN * MLLE GEORGE OCH JAG

fredag 26 december 2014

MADONNAN I TRAPANI, SICILIEN och MADONNAN I HEDA, SVERIGE





En himladrottning skulpterad av Nino Pisano (Pisa 1315 c:a – Pisa 1370 c:a). 
Foto: Lillemor Brink.

Under en resa på Sicilien kunde jag beundra denna skulptur som står under en marmorbåge med kupol konstruerad av Antonino och Giacomo Gagini 1531-37. Kyrkan som hyser denna skulpturgrupp är Santuario dell'Annunziata. Kyrkan byggdes mellan åren 1313-32, utvidgades på 1300-talet och 1600-talet för att under 1700-talet genomgå omfattande renovering. Jag minns den som bedövande praktfull. Respektingivande. En drottning med ett kungligt barn på armen.


************************




MADONNAN I HEDA, SVERIGE.

För många år sedan,  så många att jag knappt minns tillfället, besökte min man och jag Heda medeltida kyrka, Ödeshög,  för att se den himladrottning som finns där. I kyrkan finns flera träskulpturer. En av dessa är en okänd konstnärs föreställning om Jesu moder.  Det var den vi ville se.  Vi hade båda läst en dikt om denna madonna.


Werner von Heidenstams dikt

HIMLADROTTNINGENS BILD  I HEDA 

 Åtta hundra julenätter såg jag tända sina ljus.
 Barn,hör vad jag täljer!
 Konungar kysste min fot.
 Glömd sitter jag.
 Damm höljer mig.
 Bed mig ej om vad du har kärt,
 ej om guld och ej om namn.
 Gå, förnekare!
 Blott hos den, som tror, ske under."

 När jag hörde från bildens röda läppar
 av trä så tunga ord,
 flög på muren ett sken och jag bad:

 "Skänk mig hellre det gyllne hjärta,
 skänk en droppe av den goda, kärleksrika ödmjukhet,
 som, förgätet och utan namn,
 sirat och satt dig med dok och krona
 hög och sträng på drottningstolen.
 Lär mig vörda så och besjunga
 hela den stora, ljusa värld,
 som står fylld av vingars surr,
 ängar och berg och underbara,
 ädelt visa människoverk.
 Den har tro, för vilken mycket är heligt.

*****************************************

Jag har i nuläget inget synminne av skulpturen och började söka efter bilder. Jag letade i mina uppslagsböcker och konstböcker efter närmare upplysningar om denna skulptur. Men - madonnan skrivs där som i en parantes eller också omnämns hon inte alls. Hon tycks bortglömd. Man antar i alla fall att skulpturen är från 1100 - talet eller 1200 - talet. Eller 1500-tal och då tros den vara tillverkad i Tyskland. Liksom madonnan i Trapani är madonnan i Heda en himladrottning. Men mera rustik och jordnära än den nästan mondäna madonnan i Trapani. 
   Den ende - vad jag kan se - som ägnat intresse åt den strama, men ändå rörande Heda-madonnan är diktaren Werner von Heidenstam. Han inspirerades av denna madonnaskulptur till sin dikt.

FotoHåkan Svensson
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Heda_kyrka-Himladrottningen.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar