BLADVÄNDARBLOGGEN * MLLE GEORGE OCH JAG

torsdag 11 september 2014

DROTTNINGHOLMS SLOTTSTEATER: IDOMENEO, re di Creta. OPERA I TRE AKTER . MUSIK: MOZART. TEXT: GIAMBATTISTA VARESCO

IDOMENEO, KUNG AV KRETA.
FÖRESTÄLLNING PÅ DROTTNINGHOLMS SLOTTSTEATER DEN 8 SEPTEMBER 2014


Radions kulturanmälare finner föreställningen av Idomeneo på Drottningholms Slottsteater något urladdad.
Det var min känsla också medan jag såg de första scenerna i måndags kväll på Drottningholmsteatern. En grå, dyster scenbild med aktörer i grått, långa och korta kalsonger, livstycken, kortkorta kjolar, avslagen stämning et cetera. En guldpapperskrona för kung Idomeneo förtog honom allvaret och glansen.
Den grå massan visade sig vara fångar. OK med det grå och avklädda då.
Idén att ställa varelser utstyrda i en obestämd nutidsklädsel mot antikens mäktiga gudar kändes i början av denna föreställning omöjlig att acceptera. Den svor för starkt mot dagens tankevärld och mot teaterscenens kulisser och fascinerande teatermaskineri, som av hävd bildar scenrummet för Gustav III:s teater. Men, som bekant, Wagners operor, till exempel, spelas ofta i en modern scenografi utan att man häpnar. Efter hand och med orkesterns utsökta tolkning av Mozarts musik blev jag mer övertygad, för att inte säga övertalad att acceptera föreställningens idé. Det grå färgades så småningom i purpur, scenmässigt såväl som emotionellt. Min till en början motsträviga upplevelse av scenens händelser förändrades till ett försiktigt gillande. Musiken och sångarna öppnade mina sinnen. Gudarna är som de är och månniskan kan inte göra något åt saken. Men Mozart kan! Kärleken segrar. När jag äntligen försonats med scenografi och regi började jag gilla föreställningen. I denna Mozarts musik fann jag stråk jag tyckte mig känna igen från hans Rekviem.
De tragedier som för närvarande utspelas på många av Medelhavets stränder, blev på ett egendomligt sätt närvarande i denna föreställning. Jag upplevde att Drottningholms teaterscen denna kväll inte var del i ett museum. Den blev en spegel av de händelser vi dagligen ser på våra digitala skärmar.

När ridån fallit och sångarna och orkestern hyllats med applåder blev det prisutdelning! Malin Byström erhöll Tidskriften OPERAs pris. Chefredaktören och ansvarige utgivaren Sören Tranberg överräckte med ett personligt tal priset, statyetten Eldslinga signerad ädelsmeden Sigurd Persson samt 25 000 kronor. Mångårig sponsor för Tidskriften OPERAs pris är AB Volvo.

Lillemor Brink

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar