Digital sändning (R) på Spånga Folkets hus 23.1.2011
I går upplevde jag en återutsändning av METs Don Carlos. Det var en musikalisk och scenisk upplevelse! Jag glömde att jag såg en digital performance tills en scen, en av de vackraste, tyvärr, splittrades i mosaik: avskedsduetten och kärleksförklaringen mellan Elisabeth och Don Carlos. Synd! De sjöng gudomligt skönt. Men Budskapet gick fram ändå! Trots avbrott.
Verdis Don Carlos eller Don Carlo, som den ibland kallas, är en opera som kräver sex extremt skickliga sångare i de sex huvudrollerna. Därför spelas operan alltför sällan. I många hänseenden är denna opera Verdis mest beundrade enligt regissören Nicholas Hytner.
Regissören Nicolas Hytner från National Theatre i London gör sin regidebut på MET med denna nya uppsättning av Verdis djupsinniga, vackra och mest ambitiösa opera. Roberto Alagna leder ensemblen, bestående av stjärnorna Ferruccio Furlanetto, Marina Poplavskaya, Anna Smirnova och Simon Keenlyside. Eric Halfarson gör en fruktansvärd Storinkvisitor. Hans mäktiga bas får t.o.m. fåtöljernas armstöd att vibrera.
Dirigenten Yannick Nézet-Séguin är tillbaka, efter sin triumfartade Met-debut med Carmen. ”Jag anser att Don Carlos är den ultimata Verdi-operan”, säger Nicolas Hytner. "Rakt igenom operan finns å ena sidan en smygande känsla av en nära förestående domedag, å andra sidan en serie underbart vackra arior, med den mest
fantastiskt beslutsamma musik." tillägger han.
Rollbesättning m.m. fick jag leta efter. Fann lite på METs hemsida lite på Eric Halfvarsons.
Tips: Se gärna Eric Halfvarsons hemsida! Mångfald av hans fantastiska rollporträtt:
Don Carlos
I rollerna:
Marina Poplavskaya/Elisabeth
Anna Smirnova/Princess Eboli
Roberto Alagna/Prince Don Carlos
Simon Keenlyside/Marquis of Posa
Ferruccio Furlanetto/King Philip
Eric Halfvarson/ Grand Inquisitor
Scenografi och kostym: Bob Crowley
Dirigent: Yannick Nézet-SéguinProduktion: Nicholas Hytner Ljusdesign: Mark Henderson
Längd: 4 tim och 46 min, 2 pauser
Klipp ur omdömen:
"Marina Poplavskaya, who projects the agonies of Elisabeth with pathos, urgency and grace, looks exquisite and shades Verdi’s arching lines with beguiling finesse."-Martin Bernheimer, Financial Times. *
You've heard about total theater? This is it." Robert Hofler, Variety.*
Marina Poplavskaya, with her "luminous singing, beautiful pianissimo high notes and unforced power" is a "noble, elegant Elisabeth." Roberto Alagna's singing is "poignant." -Anthony Tommasini, New York Times.*
Roberto Alagna's "tangy tenor possesses just the right dash of acid to bring expressive power to the doomed prince."
Robert Hofler, Variety
**********
Don Carlos
Förlagan till operan är Friedrich Schillers (1759-1805) drama Don Carlos, Infant von Spanien (1787). Schillers ungdomliga glöd för frihet från tyranni och åsiktsförtryck lever och vibrerar i denna operauppsättning. Varje personlighet i operan kämpar för sin åsikt. Don Carlos kämpar mot tyranni och våld tillsammans med sin vän markisen av Posa. Förgäves. Elisabeth kämpar för sin kärlek till Don Carlos, men hålls tillbaka av sin kungliga franska uppfostran till drottning. Hon beslutar sig för att vara spansk drottning. Hon blundar inför inkvisitionens autodaféer. Kung Filip kämpar för sin krona och förtrycker Spanien och Flandern av rädsla för att förlora makt. Storinkvisitorn, som behärskar såväl den världsliga makten som den påvliga, kämpar hänsynslöst för den himmelska makt han åberopar.
Elisabeth sjunger Om änglar gråter i himmelen då måste de gråta för mig gör ett outplånligt intryck! Hennes situation är i sanning hopplös. Man tänker fåfängt: Varför ger hon sig inte av hem till pappa kungen Frankrike! Nej, är man gift med en kung i främmande land är man tvungen att stanna kvar. Jämför Frankrikes Marie-Antoinette!
Om männen har det svårt har kvinnorna det värre.
Någon katarsis kan man inte finna i dramat. De onda krafterna kan fortsätta som förut. De goda krafterna går under. Jag blir alltid särskilt gripen av markisen de Posa. Denne godhjärtade ädling som gör allt för Freden, Don Carlos och Elisabet och därför mister livet. Han försöker Bearbeta kung Filip med att påpeka för denne hans möjlighet att gå till historien som en fredens furste:
Gehen Sie Europas Könige voran!
Ein Federzug von dieser Hand, und neu
Erschaffen wird die Erde. Geben Sie
Gedankenfreiheit!
Gå i spetsen nu för Europas furstar!
Ett penndrag blott med eder hand – och på nytt
blir världen skapad. Giv oss tankefrihet!
Filip tycks verkligen ta sig en funderare, han svarar: Sonderbare Schwärmer! Ni underliga svärmare! Man anar en viss vilja att följa Posas bud.
Men hans rädsla för att förlora makt övervinner hans temporära tanke på att möjligen följa Posas uppslag. Han blir åter despot. Dessa skiftningar i Filips tankegång uttrycker Furlanetto på ett fascinerande sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar