BLADVÄNDARBLOGGEN * MLLE GEORGE OCH JAG

fredag 9 december 2011

MADRIDRESA med SvD och NATIONALMUSEUM 3 av 6

MUSEO SOROLLA I MADRID

En fascinerande upplevelse vill jag nu dela med er;
Den spanske konstnären  Joaquin Sorolla y Bastida och hans praktvilla i Madrid.

Den spanske konstnären Joaquin Sorolla y Bastida, född 1863 i Valencia och död 1923 började arbeta med bl.a. historiemåler i traditionell idealiserande naturalism, men utvecklade under intryck från Goyas konst från omkring 1880 en mer expressiv gestaltning inte minst i porträtt. Under resor i Italien och Frankrike utvecklade han ett ljusare friluftsmåleri med särskild uppmärksamhet på dagsljusets spel och i senare verk märks inflytande från impressionismen. Hans motivvärld blev då vardagens och samtidens, inte minst avspända scener från kust och strand. Waldemarsudde har verk av Sorolla.   (Litteratur:
Fogtdahls Konstlexikon, 1993).

Nu en uppgift för er:
För er mus över det knappt synliga utrymmet nedanför mina rader och finn en fascinerande webbsida, som ger ett virtuellt besök i Sorollas hem, nu museum. Klicka er fram. Speciellt intressant är Sorolla för oss svenskar. Joaquin Sorolla och Anders Zorn var nämligen mycket goda vänner. De besökte varandra, reste tillsammans, målade kanske tillsammans och hade stort utbyte av sin vänskap.

Sorolla samlade på madonnabilder. Det finns många skulpturer av madonnor, vilket ni kommer att märka när ni "vandrar" igenom huset. Jag lyckades fotografera denna Maria, som i stilla begrundan över Jesusbarnet hon knappt vågar ta i, eller kanske förevisar, utgör en sinnebild av förtätad andlighet mot bakgrundens dramatiska gobeläng. Gobelängen bakom skulpturen tycks föreställa Orfeus och Eurydike på väg ut från Hades. Den unge mannen och kvinnan bakom honom verkar skynda bort.  Dramatisk rörelse i vävnaden kontrasterar skulpturens kontemplativa stillhet.

Orfeus i grekisk mytologi  är en trakisk sångare och poet. Han älskar Eurydike, som en dag råkar trampa på en orm i gräset och dör av dess gift. Orfeus beger sig ner till underjorden för att hämta henne tillbaka. Hans spel bevekar underjordens härskare. Denne ger honom tillåtelse att ta med Eurydike upp till jorden igen. Men – på ett villkor: Orfeus får inte vända sig om under sortin ut ur dödsriket. Orfeus kan dock inte motstå sin längtan att se Eurydike. Han vänder sig om för att se sin älskade. Han förlorar på nytt sin Eurydike till Hades.

Att denna vävnad bildar fond åt madonnan är inte så egendomligt som det först kan tyckas. Orfeus är en frälsare och dödsövervinnare. Tidiga Kristusbilder är påverkade av Orfeus-myten.  En orfisk rörelse påverkade Platon och andra filosofer och bidrog till att en underjordstro med frälsning och föreställningar om själavandring skapades. Sagan om Orfeus fascinerar än i dag.



Foto: ©Lillemor Brink


Skulpturen av madonnan är utförd av Felipe Bigarny, (XVI:e årh.).

Här kommer den spanska webbsidan med presentation och virtuell rundvandring i museet:
http://museosorolla.mcu.es/visita_virtual/visita_virtual.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar